JODOHKU DENGAN SI BINTANG ORIGAMI ( PART I )

By Jovie J - 12/01/2019


“Daun, kalaulah bau embun itu kau hidu dengan damainya…”, 

Bermadah sudah hatiku! Ada apa dengan rasa hati ini? Gara-gara penyakit drama bersiri korea tadi kah?


 Alahai! Hati bermonolog lah pula.
 Erk, lama juga jari-jemariku berendam dengan air beras ini. Olga…Olga…Sampai bilalah mahu siap semua kerja ini? Erk, mama sampai sudah! Beginilah kalau sumandak banyak berangan di dapur, meroyan sendiri di dapur. Tempat melepas segala tekanan, sampai kena sound baru mahu dengar! 

“Olga! Sudah kau bersihkan itu beras kah itu? Meroyanlah adik kecil kau itu nanti kalau sudah pulang dari rumah Aunty Risa tu…”

 Nah, kan? Membebel sudah si mama dari bilik susun kain…Kadang-kadang memang memalukan kalau sumandak yang sudah berumur 23 tahun tapi masih kena bebel mama. Perkara biasa ditengking, sampai hati ini kalau tidak mahu kalah pun mahu backup juga takut kena pijak, hahahaaa…

Semua orang pun mesti ada satu perasaan yang mahu meroyan sampai bergegar tahi telinga satu rumah dengar. Bapa kalau sudah nampak situasi begini memang terus masuk bilik baring. Bukannya dia tidur pun, ligat main handphone dengan jari-jemarinya sibuk tekan skrin handphone

Nasib baiklah adik bongsu yang guntilon tu jenis sporting, pandai hancurkan perang mulut dengan kuasa lawak tanganaknya. Itu cerita tentang adik, kali ini saya tidak mahu lagi kena tengking macam budak! Buat kerja sampai siap baru enjoy duduk di kerusi layan laptop. Tangkas jari-jemariku membersihkan beras untuk sajian bubur ayam malam ini.

Kedengaran bunyi hon kereta bapa di depan rumah. Apalagi, adik kecil 9 tahun tu terus keluar jumpa bapa. Kerinduan sampai minta dipeluk dan menagih mainan yang dijanjikan selalu, kereta mainan. 



Tiba-tiba aku yang sedang kacau bubur ayam yang hampir siap dipanggil Danel, 

“Akak, mari bah angkat barang-barang yang bapa beli. Banyak betul!” 

Bila dengar adik cakap begitu, mesti banyak makanan ringan atau biskut untuk dimakan nanti sambil layan movie seram. Memang betullah, banyak keropok. Mama pula tengok saja pun terus mencari barang yang disuruhnya beli,

 “Ayang, mana lilin wangian? Ayang beli berapa?” 


Jelingan mata bapa dari jauh bagi petunjuk yang bapa sudah cukup rimas ditanya macam-macam soalan lagi-lagi bapa baru saja sampai di rumah. 

“Astaga! Cek la barang-barang itu semua. Baru saja saya sampai ditanya macam-macam. Penat bah saya!”

 “Nah, bapa bilang penat bah dia…” 

Celah aku di samping mama. Mama senyum diam seribu bahasa untuk redakan keadaan. Penuhnya meja sarat dengan barangan yang dibeli, saya dan mama susun semuanya satu-persatu. Lilin wangian yang diimpikan mama terus diletaknya di meja bilik rehat. Ada 4 semuanya, makan malam sekaligus disediakan di meja makan untuk 4 orang terus. 

Malam ini kami makan bubur ayam dengan sup telur sahaja. Ringkas tapi cukup untuk isi perut malam. Oleh kerana bapa malam ini ada beli jagung 8 biji, bolehlah rebus 4 biji untuk sarapan esok. Jagung keju untuk sarapan, memang bekalan terbaik untuk alas perut.

-----------------------------------------------------

Sibuk betul deringan handphone berbunyi hari ini. 
Kacau tidur betul! 
Elak dikacau lagi mood tidur, aku terus off handphone. Baru nyenyak sambung mimpi aku tadi sambil berbungkuskan selimut. 

Tiba-tiba rasa geli di tapak kaki, tidak habis-habis dikacau. Si Kelabu kucing lah ni yang mengacau! Sassss! Bunyi plastik betul-betul merimaskan aku. Rupanya di Danel kacau bangunkan aku! Terus aku gapai tangan dia, dia pula cakar tangan aku balik, geram di hati siapa yang tidak tertahan kan? Nanti kau, lantak aku bersuara kecil menahan geram.

 Aku terkepit di katil sekejap ingin mendapatkan handphone, cek whatsapp group dan tentulah chat dari si dia si jantung hatiku.
 Riaknya aku ingin mendengar khabar dari dia seorang, rupa-rupanya yang hanya tiga perkataan ini saja yang aku dapat! 

“Jangan lupa sarapan.” 

Cuba kamu bayangkan kalau dapat lelaki macam begini, rasa macam bodohnya aku ini! Entah-entah si jantung hati buat lawak awal pagi, manada lawak. Ayat basi! 

Dari sudut pintu bilik lagi si Danel ketawa tersengih,

 “ Aku hempas bantal ni dengan kau baru tahu!”

 Sikit lagi terniat di hati mahu buang, tapi saja tidak mahu buat hal. Lantas aku bangun dengan mood geram di awal pagi! 

Hari ini hari Jumaat, hari kegemilangan budak sekolah dapat pulang awal. Patutlah si Danel gembira semacam, kacau mood aku tidur panjang hari ini! Sudahlah semalaman khusyuk buat cerpen di bilik, kiranya mahu ganti waktu tidur aku pagi ini…tapi budak guntilon ini kacau daun betul! Siapa ada adik macam ini memang kerjanya merotan atau bagi denda tidak bagi keluar main dengan jiran. 

Hmmm…Baru siap urus badan, wangian bau jagung keju memang cukup menyelerakan awal pagi ini. 



Baru jam 7 pagi ini bapa memang awal pagi jalan pergi pejabat takut pening hadap traffic jam lagi. Tapi nasiblah mama memang bangun awal pagi seperti rutin hariannya untuk bagi bekalan sarapan untuk bapa.

 “ Ma, tadi di bilik akak meradang sendiri dengan whatsapp handphone…” 

Jelingan tajam aku tengok Danel yang kesedapan makan sarapan buat aku tambah geram bila dia jelir lidahnya depan aku,

 “Layan boyfriend lah tu…”, 

celahnya. Aku bangun dari kerusi kejar dia sampai depan pintu rumah, 

“Ahh, ngam lah tu kau di sana! Ni, pakai kasut dengan stoking di luar dekat pagar. Biar orang cakap penjual sayur lupa pakai kasut!” 

Geram tu tidak siapa yang dapat tahan melainkan mama di meja makan sibuk ketawa sehingga tidak mampu menelan makanan di mulut, Jari-jemari mak pun payah seribu kali mahu diangkat jagung tu ketika mahu disuap ke mulut. 

Aku duduk sambil melayan milo panas dengan jagung pelan-pelan dimakan.

 “Bolehkah kalau ayat-ayat tadi tu kau masukkan dalam cerpen kau nanti?” 

Aku pula terasa lucu dengan kata-kata mak, hahahaaa…


Tunggu Part II ya guyss....hihhiii

  • Share:

You Might Also Like

1 comments


  1. poker online dengan pelayanan CS yang baik dan ramah hanya di AJOQQ :D
    ayo di kunjungi agen AJOQQ :D

    BalasPadam

Terima kasih kerana sudi baca. Sila tinggalkan komen ya ^^