PUISI: MAAF

By Jovie J - 4/06/2020

Dalam cerita ini,
Kau adalah pendengar setia
Kau adalah orang yang paling beruntung
Dapat membaca nota ini,
Kau adalah sahabatku.

Dengar,
Aku tahu saat ini kau mendengarkanku...
Aku tahu saat ini kau membaca nota indah ini.
Baca sampai habis.

Aku mahu engkau mengirimkan sepuluh jarimu...
Untuk aku menyambut salammu,
Sebagai tanda maafku.

Untuk yang pernah tersinggung dengan teguranku...
Maaf.

Untuk yang merasa bahawa aku tidak pernah bersahabat denganmu,
Maaf.

Untuk yang pernah membuatku tersakiti,
Aku memaafkanmu.

Untuk yang pernah membuat hatiku tidak senang dengan teguranmu,
Aku memaafkanmu.

Untuk yang pernah terkena tempias amarahku,
Maaf.

Kepada yang pernah mengatakan aku tidak pernah mahu membantumu,
Maaf.

Kepada yang merasa rimas dengan kehadiranku,
Maaf.

Untuk yang pernah merasa aku tidak suka bergaul,
Maaf.

Kepada anda yang membaca nota indah ini,
Aku tahu kamu tersenyum...
Aku tahu kamu sedang menerima aku,
Meski belum kau faham kenapa.

Kepada yang belum mengenaliku,
Aku mahu kamu menerima aku sebagai insan biasa,
yang terkadang pernah buat silap,
Seperti kamu juga.

Aku bukan malaikat luar biasa,
yang bisa memberi kamu hadiah dari Tuhan,
Namun aku seperti kamu juga,
Yang tidak pernah terlihat sempurna
di mata manusia.

Maaf,
adalah hal yang menyenangkan...

Lebih baik aku mengatakan maaf setiap hari,
Daripada menunggu saat kematianku...
Baru berani mengucapkan maaf.


  • Share:

You Might Also Like

1 comments

Terima kasih kerana sudi baca. Sila tinggalkan komen ya ^^